Even voorstellen...

Ik ben Menno Hooft.

Na bijna drie jaar als Erfgoedmedewerker bij de afdeling Information and Library Services van het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam werkzaam te zijn geweest werk ik thans als Registrator 2D straat bij Naturalis Biodiversity Center te Leiden alwaar ik mij bezig houd met het scannen en metadateren van papieren erfgoed. Hiervoor was ik verkoper van (geo-)wetenschappelijke literatuur en cartografie en traceerde ik wetenschappelijke cartografie, bijvoorbeeld topografische kaarten van landen waarvan dit materiaal moeilijk vind- en verkrijgbaar is.



donderdag 11 juni 2009

Haarlemmermeerspoorlijnen in kaart











bron: www.stationrijksstraatweg.nl

De Haarlemmermeerspoorlijnen hebben de afgelopen tijd erg in de belangstelling gestaan. Dit spoorwegnet lag tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden, Alphen aan den Rijn en Nieuwersluis en werd kort voor de Eerste Wereldoorlog geopend. Een groot succes waren de lijnen niet. Een groot deel ervan verdween al voor de Tweede Wereldoorlog. Een leuke historische kaart van dit spoorwegnet vond ik op http://www.stationrijksstraatweg.nl/ dat de geschiedenis van dit station aan de voormalige Haarlemmermeerspoorlijnen uitgebreid behandelt.

















Deze site bevat ook een link naar het bouwblog van de nieuwe eigenaars van het station en toont met hoeveel liefde en enthousiasme de nieuwe eigenaars het station opknappen. Ook bevat de site een aantal interessante links die mij op het spoor brachten van de site http://www.haarlemmermeerspoor.nl/. Via Google Earth kun je het hele traject van de spoorlijnen volgen en de plaatsen van stations en spoorwoningen zien en er op inzoomen. Klik hiervoor op deze link. Bezoek voor de geschiedenis van deze spoorlijnen ook de pagina in Wikipedia.

Geen opmerkingen: