Even voorstellen...

Ik ben Menno Hooft.

Na bijna drie jaar als Erfgoedmedewerker bij de afdeling Information and Library Services van het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam werkzaam te zijn geweest werk ik thans als Registrator 2D straat bij Naturalis Biodiversity Center te Leiden alwaar ik mij bezig houd met het scannen en metadateren van papieren erfgoed. Hiervoor was ik verkoper van (geo-)wetenschappelijke literatuur en cartografie en traceerde ik wetenschappelijke cartografie, bijvoorbeeld topografische kaarten van landen waarvan dit materiaal moeilijk vind- en verkrijgbaar is.



woensdag 6 februari 2008

Ships from space!




Het nadeel van cartografie is dat de gegevens verouderd zijn zodra de kaart door de uitgever ervan gepubliceerd is. Het maakt niet uit of het hier analoge of digitale cartografie betreft. Ook uw autonavigatiesysteem zult u regelmatig moeten updaten waarbij het voor kan komen dat u opeens in Amersfoort Vathorst verdwaalt omdat uw bestemming er (nog) niet in voorkomt. Overigens verdient het altijd aanbeveling ook een papieren kaart mee te nemen als u naar "the middle of nowhere" vertrekt voor het geval het systeem het opeens af zou laten weten. Terug naar het onderwerp: de titel van dit bericht, ships from space, klinkt een beetje als "pigs in space!", ooit vast programmaonderdeel uit The Muppet Show, maar dit terzijde. Zoals u als Google Earth gebruiker zult merken worden veel locaties zeer gedetailleerd weergegeven; u ziet auto's geparkeerd staan en kunt vaak bij luchthavens de bandensporen op de landingsbanen ontwaren. Een leuke toepassing - onder scheepsliefhebbers, waarvan ik er één ben - is het zoeken naar al dan niet varende schepen. Hieronder een tweetal plaatjes uit Google Earth van SS American Star, de voormalige America van de United States Line, die ook SS United States uitreedde. Het schip ligt na een bewogen carrière van meer dan 50 jaar gestrand en gebroken voor de kust van Fuerteventura. Het eerste plaatje uit 2005 toont het voorschip dat dan nog redelijk intact is; het tweede laat zien dat het schip begint te desintegreren en vermeldt als bron "Image ® 2008 GRAFCAN". Dit zal de datum zijn geweest dat het copyright geclaimd is; begin 2008 was het schip nagenoeg gezonken! Mocht u geïnteresseerd zijn geraakt in de geschiedenis van dit schip, dan kan ik u onder meer de Engelse Wikipedia en SS Australis Homepage aanraden. De American Star Picture Gallery op laatstgenoemde site laat de huidige staat van het schip zien.

Geen opmerkingen: